Beleidsadvies netwerk corridorladen elektrische trucks

25-06-2024 571 keer bekeken

Logistieke ondernemers laden bij voorkeur op depot, maar bij opschaling van elektrische trucks gaat depotladen niet genoeg zijn. Voor tussentijds laden tijdens langere ritten zijn snel meer laadlocaties nodig langs grote transportcorridors, met regie op goede spreiding.

Uit recente tellingen van RVO zijn er op dit moment ongeveer 50 laadlocaties toegankelijk voor trucks. Steeds meer ontwikkelaars en exploitanten tonen interesse bij gemeenten, provincies en het Rijk voor de ontwikkeling van laadpleinen op strategische locaties. De laadlocaties langs de corridors moeten:

  • laadvoorzieningen bieden voor kort laden (ongeveer 45 minuten) op hoog vermogen en/of lang laden gedurende de nacht (circa 8 uur) op lager vermogen.
  • goed en veilig toegankelijk zijn voor trucks, met heldere inrichting en bewegwijzering.
  • in de buurt liggen van de corridor (bij voorkeur zo dicht mogelijk, zodat lang omrijden niet nodig is).

Wat is nodig voor dekkend netwerk?

Om tijdig een dekkend netwerk te hebben voor laadvoorzieningen, moeten er snel en gecoördineerd locaties bij komen. Regie en sturing zijn nodig om te zorgen voor een goede spreiding van laadlocaties en inzicht in het proces om ruimte beschikbaar te maken voor laadlocaties.

In opdracht van de werkgroep NAL Logistiek is een beleidsadviesrapport opgesteld om tot concrete afspraken te komen en invulling te geven aan het laadnetwerk voor trucks. Het rapport doet een voorstel voor een werkwijze waar IenW, RWS, NAL-regio’s en gemeenten nader invulling geven aan hun wensen. Het advies voor deze werkwijze is beleidsmatig nog niet vastgesteld, maar wordt nader in detail uitgewerkt.

Hoe bepalen we de juiste locaties?

Onderdeel van het adviesrapport is een locatie-selectietool. Met deze selectietool is het mogelijk om op detailniveau naar een corridor te kijken en een juiste locatie te bepalen voor het opladen van trucks.

Lees het rapport corridorladen

Cookie-instellingen