Dat betekent dat als er weinig ruimte is op het elektriciteitsnet, de laadpaal even wat minder snel laadt. Elektrische rijders kunnen hun auto opladen voor slechts €0,30 per kWh (incl. BTW, exclusief eventueel bijkomende kosten voor de laadpas).
Laadpalen opnieuw gebruiken
Het is voor de eerste keer in Nederland dat op deze schaal laadpalen opnieuw worden gebruikt. In plaats van de bestaande laadpaal te verwijderen en te vervangen voor een nieuwe laadpaal, vervangt Park&Charge alleen de onderdelen van de laadpaal waarvoor dat nodig is. Jeroen Roeloffzen, CEO bij Park&Charge: “Het is niet nodig laadpalen iedere 10 jaar te vervangen, met kleine aanpassingen kunnen oude palen weer een lange tijd mee. Ook moeten er in Nederland tot 500 laadpalen per dag bijgeplaatst worden om alle elektrische auto’s in 2030 te kunnen laden. Dat halen we alleen als we de bestaande palen blijven gebruiken en ondersteunen.” Wethouder Energietransitie Arnold Versteeg uit Ede is blij met het hergebruik van de laadpalen: “We zien steeds meer elektrische auto’s binnen onze gemeente en een betrouwbaar laadnetwerk is hierbij van belang. Goed dat we als gemeenten samen optrekken en de laadpalen op een zo circulair mogelijke manier gaan vervangen.”
Start netbewust laden
Ook nieuw voor de gemeenten is het toepassen van slim, netbewust laden op de laadpalen. Binnen de landelijke samenwerking van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur hebben overheden, marktpartijen en netbeheerders een landelijke aanpak ontwikkeld die op deze laadpalen wordt toegepast. Netbewust laden is belangrijk omdat het elektriciteitsnet steeds voller raakt en de uitbreiding van het stroomnet niet op tijd klaar is. Gedeputeerde Klaas Ruitenberg: “Door netbewust laden maken we ruimte op het zeer volle stroomnet in Gelderland. Die ruimte hebben we nodig voor het groeiende aantal elektrische auto’s maar ook voor de bouw van nieuwe woningen en het verduurzamen van huidige woningen en bedrijven. Elektrische auto’s kan je ook goed op andere momenten laden, als er wel ruimte beschikbaar is. Zo benutten we het stroomnet beter en helpen we voorkomen dat de stroom uitvalt, nu en in de toekomst.”
Hoe werkt netbewust laden?
Met netbewust laden kan de hoeveelheid stroom die naar de laadpalen gaat worden aangepast als dat nodig is. Als er te weinig ruimte is op het stroomnet, leveren de laadpalen tijdelijk minder stroom of even helemaal geen stroom. Zo voorkomen we dat het stroomnet te zwaar wordt belast. De elektrische rijder heeft hier meestal geen last van, omdat de auto vaak lang genoeg aan de laadpaal staat om de batterij alsnog vol te laden.
NAL-regio Oost
De provincies Gelderland en Overijssel werken samen als regio Oost-Nederland in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Vanuit deze samenwerking en op verzoek van de gemeenten heeft provincie Gelderland een Europese aanbesteding georganiseerd voor de vervanging, het beheer en de exploitatie van 191 laadpalen. Het gaat om bestaande laadpalen, er komen dus geen nieuwe laadlocaties bij vanuit deze aanbesteding. De laadpalen staan in de gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Ede, Nijkerk, Nijmegen, Overbetuwe, Rheden, Scherpenzeel, Veenendaal, Wageningen en Zevenaar.
Park&Charge
Park&Charge is met bijna 5.000 laadpalen in 200 gemeenten een vertrouwde speler in het elektrisch rijden landschap. Het bedrijf is opgericht in 2015 en vanaf dat moment altijd al bezig met het continu verbeteren van de laadinfrastructuur in Nederland. Park&Charge is sinds 2020 eigenaar van een groot deel van het oude EVnetNL netwerk en heeft ook daar al laten zien dat het goed mogelijk is om bestaande palen niet zomaar te vervangen maar door slimme aanpassingen een tweede leven te geven. Met het toevoegen van deze 191 laadpalen maakt Park&Charge haar missie om iedereen overal elektrisch te kunnen laten rijden weer een stukje meer waar.