Forse groei elektrische trucks vraagt om nieuwe laadinfrastructuur

07-08-2020 263 keer bekeken {0} reacties

Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwachten vanaf 2025 een forse groei van het aantal elektrische trucks in de nationale en internationale logistiek.

Omdat deze e-trucks op zeer hoge vermogens zullen laden, moet een nieuw laadnetwerk aangelegd worden o.a. langs Europese transportcorridors. Overheden, netbeheerders en de logistieke sector werken samen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) om de elektrificatie van het zwaar transport soepel te laten verlopen.

De ElaadNL Outlook ‘De ontwikkeling van batterij-elektrische trucks in (inter)nationale logistiek in Nederland t/m 2035’ is hier te downloaden.

Voor de nieuwste ElaadNL Outlook namen de analisten van ElaadNL de vrachtwagens voor nationaal en internationaal zwaar transport onder de loep. Hoeveel dieselvrachtwagens zullen de komende jaren plaats gaan maken voor elektrische? Waar zullen zij gaan laden en wat betekent dat voor netbeheerders, overheid en de logistieke sector?

In drie scenario’s (laag, midden en hoog) geeft de ElaadNL Outlook inzicht in hoe deze voertuigen zijn verdeeld over Nederland en wat voor soort laadlocaties ze naar verwachting nodig zullen hebben. De onderzoekers hebben in de Outlook het aantal benodigde laadpunten berekend voor vier soorten laadlocaties: bij depots, gedeelde laadhubs, truckparkings en verzorgingsplaatsen. Uit de analyse blijkt onder ander dat het realiseren van laadinfrastructuur bij de verzorgingsplaatsen langs de Europese transport corridors essentieel is voor de laadbehoefte van e-trucks.

Rutger de Croon van ElaadNL over de Outlook: “We staan voor een enorme opgave. Op dit moment bestaat er nog geen laadnetwerk voor trucks. Al die trucks moeten straks wel op de juiste plek en met de juiste snelheid geladen kunnen worden. Dat zal gebeuren met hoge vermogens en stelt onder andere het stroomnet voor nieuwe uitdagingen.”

Transporteurs die al bezig zijn met de eerste elektrificatiestappen en met laadinfrastructuur op bedrijventerreinen uiten, zo bleek tijdens het onderzoek, hun zorg over de beschikbare netcapaciteit, ook omdat veel bedrijven vrij snel na elkaar zwaardere netaansluitingen zullen aanvragen. De Croon: “Hier is dan ook een efficiëntere aanpak nodig dan deze aanvragen één voor één als individueel geval te gaan zien, bijvoorbeeld door tijdig de transportcapaciteit en de capaciteit op onderstations voor te bereiden.”

Lees verder >>>

Cookie-instellingen