Als je een account hebt en bent ingelogd, kun je verschillende pagina's op deze website volgen. Zet de knop “Volgen” aan. Updates van deze pagina's verschijnen dan in je mailbox.
VRAAG EEN ACCOUNT AAN
Lees alle verschenen nieuwsbrieven
NEEM EEN ABONNEMENT OP DE NIEUWSBRIEF
De Europese Commissie wil de wetgeving voor meetinstrumenten vernieuwen, zodat oplaadpunten voor elektrische auto's, waterstoftankstations en slimme meters onder uniforme regels vallen. Dit voorkomt verwarring en bespaart kosten. Experts en belangstellenden worden uitgenodigd om hun input te geven. Lees meer over Draag bij aan betere richtlijnen voor laadinfra
Ontwikkelingen op het gebied van snelladen, deelmobiliteit, logistiek en laden voor de bouw vragen om een integrale laadvisie. Om gemeenten daarbij te helpen, heeft NKL de handreiking Visie en Beleid en het format ‘Integrale laadvisie’ onlangs vernieuwd. Lees meer over Integraal laadbeleid ontwikkelen? Vernieuwde handreiking en format ‘Integrale laadvisie’ helpt
Steeds meer elektrische rijders zien de voordelen van slim laden bij de laadpaal, zo blijkt uit Nationaal Laadonderzoek 2024. Het jaarlijkse onderzoek, dit jaar de vijfde editie, is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van elektrische rijders (EV-rijders). Lees meer over Nationaal Laadonderzoek 2024: EV-rijder wil slim laden
Eén van de speerpunten van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is het bevorderen van prijstransparantie bij het opladen van elektrische auto’s. Voor een beter inzicht is een nieuw laadprijzendashboard ontwikkeld. Lees meer over Nieuw NAL dashboard laadprijzen
Bij het opladen van elektrische bestel- en vrachtauto’s bij bedrijven kan netcongestie een beperking zijn. Daarom wordt hard gewerkt aan oplossingen om voertuigen op te laden bij beperkte netcapaciteit. Deze oplossingen zijn mitigerende maatregelen. Hoe effectief en kansrijk zijn deze maatregelen? Lees meer over Tijdgebonden contracten bij transportbedrijven oplossing voor elektrisch laden
Met deze periodieke update informeren we je over de belangrijkste ontwikkelingen van het uitvoeringsprogramma ‘Slim Laden voor Iedereen (SLVI). Lees meer over NAL opschalingsprogramma ‘Slim Laden voor Iedereen’ update juli 2024
Het NAL programma Slim Laden voor Iedereen (SLvI) heeft een nieuwe monitor ontwikkeld. In deze monitor houden we de voortgang van slim laden in Nederland bij. Lees meer over Nieuwe monitor Slim laden
Door de netaansluiting van naastgelegen percelen (buren) te gebruiken, kun je mogelijk eerder overstappen op elektrisch rijden. Het delen van laadinfrastructuur kan een oplossing zijn voor de stijgende vraag naar laadpalen én het overbelaste elektriciteitsnet. Maar mag je zomaar laden bij de buren? Lees meer over Laden bij de buren: waar moet je (juridisch) op letten?
In het najaar starten de subsidieregelingen Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA). Lees meer over Nieuwe subsidieregelingen laadinfrastructuur: SPRILA en SPULA
Per 1 juli 2024 is Marieke Donkervoort gestart als voorzitter van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Marieke is een ervaren executive in de energiewereld. Met haar uitgebreide ervaring bij diverse (energie)bedrijven draagt zij al ruim 10 jaar bij aan de energietransitie. Lees meer over Nieuwe voorzitter Nationale Agenda Laadinfrastructuur per 1 juli
Transport en Logistiek Nederland (TLN), evofenedex, TVM Verzekeringen en de NAL stellen de Modelovereenkomst Laadinfrastructuur beschikbaar voor ondernemers. De overeenkomst biedt duidelijke afspraken over het gebruik van de laadfaciliteiten van (collega-)vervoerders en/of verladers. Lees meer over Modelovereenkomst Laadinfrastructuur voor elektrisch laden bij je collega nu beschikbaar
MRA-Elektrisch heeft CE Delft samen met KplusV en APPM de opdracht gegund om ondernemers op vier bedrijventerreinen te ondersteunen bij de realisatie van laadpunten voor (licht) logistiek vervoer. Lees meer over MRA-Elektrisch boost laden op bedrijventerreinen
Logistieke ondernemers laden bij voorkeur op depot, maar bij opschaling van elektrische trucks gaat depotladen niet genoeg zijn. Voor tussentijds laden tijdens langere ritten zijn snel meer laadlocaties nodig langs grote transportcorridors, met regie op goede spreiding. Lees meer over Beleidsadvies netwerk corridorladen elektrische trucks
Met deze periodieke update informeren we je over de belangrijkste ontwikkelingen van het uitvoeringsprogramma ‘Slim Laden voor Iedereen (SLVI). Lees meer over NAL opschalingsprogramma ‘Slim Laden voor Iedereen’ update mei 2024
Als je elektrisch rijdt zijn er veel dingen waar je rekening mee kunt houden bij het opladen van je auto: waar ga je dat doen, wanneer is het beste moment en wat ga je betalen? Hoe elektrische rijders daarmee om gaan staat centraal in het jaarlijks Nationaal Laadonderzoek. Lees meer over Doe mee met het Laadonderzoek 2024
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.