Wat betekent dit eigenlijk voor het elektrificeren van logistiek vervoer? Wij vroegen het aan Zero Emission Hero Robert Gunsing van Mobilyze.
Robert: ,,In de praktijk merk ik dat veel bedrijven zich niet direct laten tegenhouden door de hoge prijzen en gewoon doorgaan met het elektrificeren van hun wagenpark. Of omdat ze ‘gedwongen’ worden door hun klanten of doordat ze bijvoorbeeld in willen spelen op de komst van steeds meer milieuzones. Wel zie je dat ze door de energiecrisis veel bewuster met het vraagstuk bezig zijn. Zeker als ze nog een begin met elektrisch vervoer moeten maken. Dat is ook logisch, want dat elektrisch rijden voordeliger is dan diesel is lang niet meer zo vanzelfsprekend. Een handige vuistregel om het break-even point te bepalen is: 14:1. Veertien keer de prijs van inkoop stroom + realiseren van laadinfrastructuur staat gelijk aan eenmaal de dieselprijs per liter. Hoe groter het verschil, hoe gunstiger het is. Op dit moment is een elektrisch voertuig - met de huidige aanschafprijs- nog nét goedkoper.
Als je naar de prognoses van de energieprijzen kijkt, zie je dat het verschil tussen elektriciteitsprijzen en diesel over een half jaar weer verder toeneemt. En dan ziet het er alweer een stuk gunstiger uit!
Mijn advies? Ga niet afwachten en begin in ieder geval met een deel van je wagenpark. Kijk hierbij goed naar de inkoop van je energie, hoe kun je dit het slimste doen? En kijk vooral ook hoe je zelf je energie kunt opwekken. Als je zelf opwekt kun je je elektriciteitsprijs voor 20 jaar vast zetten. Even ter illustratie: met 1 hectare zonnepanelen op je dak, kun je gemiddeld 10 vrachtwagens van een volle batterij voorzien. En door de huidige prijzen is een investering in zonnepanelen snel terug verdiend. Zeker op moment dat je ook gebruik maakt van Hernieuwbare Brandstofeenheden; een beloningssysteem van de overheid voor partijen die investeren in laadinfrastructuur en productie van duurzame brandstoffen. Als je bijvoorbeeld een voertuig oplaadt met zonnestroom, kan dit zo’n €40 opleveren. Dat is dan weer makkelijk verdiend."