Hier staan de vragen gesteld tijdens het webinar Laadprognoses voor logistieke sector, personen- en doelgroepenvervoer op 24 maart 2022.
De kleuren op de kaart geven de dichtheid van elektrische voertuigen per vierkant kilometer weer. De donkerste regio’s zijn de buurten met relatief veel elektrische voertuigen per vierkant kilometer. Schiphol en Europoort/Maasvlakte zijn in vierkante kilometers zeer grote buurten, daarom zijn dit niet de donkerste regio’s op de kaart
In de modellen is rekening gehouden met de huidige situatie, gebaseerd op CBS 2020 data. Stadsdistributie hubs zijn niet specifiek zichtbaar in het model. In de prognose tot en met 2030 wordt verwacht dat de huidige wijze van distributie dominant zal zijn. Na 2030 zullen veranderingen in distributiestructuren, inclusief stadsdistributiehubs meer zichtbaar worden. Een en ander is mede afhankelijk van technologische ontwikkelingen zoals de afstand die met een volle batterij kan worden afgelegd.
We hebben een (onderbouwde) aanname gedaan voor het percentage dat gemiddeld wordt snel- en regulier geladen. Dit percentage is in het Excelmodel aan te passen.
Op dit moment zien we alleen stekker auto's op de markt. Die moeten geladen worden en daar zorgen we voor. Zodra de markt iets anders gaat aanbieden, kijken we hoe we daarbij aan moeten sluiten.
Allego is gestopt met plaatsen op basis van het vergunningenmodel. Tot nu toe is er vanuit de markt voldoende interesese voor publieke laadconcessies.
Hier is de prognosekaart te bekijken.
De adoptiecijfers zijn gelijk aan de Elaad Outlooks, maar de berekeningen voor het aantal laders gaat in deze analyse over meer doelgroepen en is geavanceerder. Dit leidt tot andere uitkomsten.
De netbeheerders gebruiken de nieuwe prognoses voor het opstellen van de netimpactanalyses.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.