Slim laadstation in Duivendrecht feestelijk geopend

24-06-2021 943 keer bekeken

In Duivendrecht is vandaag een slim laadstation in gebruik genomen. Het publiek toegankelijke station is speciaal ontwikkeld en geschikt voor logistieke bedrijven. Een novum in Nederland.

Deudekom en andere bedrijven maken meteen gebruik van het nieuwe station, dat een belangrijke stap is in de ontwikkeling van elektrische stadsdistributie. “Hiermee zorgen we voor een beter klimaat én voor schone lucht”, aldus wethouder Rineke Korrel van gemeente Ouder-Amstel, “en daar profiteren we allemaal van. U, ik én de volgende generaties.”

Innovatiekracht

Het slimme laadstation bestaat uit acht laadpunten, een snellader en een Battery Energy Storage System. Elektrische vracht- en bestelwagens laden er met groene stroom; in de toekomst zelfs met lokaal opgewekte zonne-energie. Wethouder Korrel opende het station samen met directeur Jan van Deudekom en Gerard Slegers, vicevoorzitter van Vervoerregio Amsterdam. Deudekom is een pionier in zero emissie stadslogistiek en de locatie bij de Ring A10 is strategisch. Deudekom laadt er goederen vanuit grote dieselvrachtwagens over in kleinere elektrische bestelwagens. Die leveren de bestellingen af bij de klanten in de stad. Goederen van verschillende leveranciers worden gebundeld en zoveel mogelijk in één keer bezorgd. Dat is wel zo efficiënt, zorgt voor minder verkeer in de stad en levert extra milieuwinst op. Korrel: “De dieselvoertuigen die nu nog volop goederen afleveren in Amsterdam, leggen daar veel kilometers af, terwijl ze relatief veel CO2 en schadelijke stoffen uitstoten. Als wethouder verkeer en vervoer ben ik dus bijzonder trots op de visie en innovatiekracht van Deudekom.”

Goed voorbeeld

Slegers ziet vanuit de Vervoerregio dat steeds meer gemeenten, vooruitlopend op Europese wetgeving, inzetten op een emissievrije bevoorrading van stadskernen in 2025. Zo zijn er vanaf dat jaar binnen de Ring A10 in Amsterdam alleen nog uitstootvrije vracht- en bestelwagens welkom. De komende jaren zullen logistieke bedrijven dus op grote schaal ‘om’ moeten. Slegers is dan ook verheugd dat Deudekom laat zien dat de sector zélf overtuigd is van het nut en noodzaak van zero emissie stadslogistiek. En dat het kán.

“Met deze ervaring op zak kunnen we ervoor zorgen dat er sneller en meer laadstations van de grond komen om de transitie naar duurzame mobiliteit te faciliteren. Zo werken we samen aan een schoon en duurzaam mobiliteitssysteem in de Vervoerregio, de regio Noordwest die MRA-Elektrisch ondersteunt en kunnen we uiteindelijk een voorbeeld zijn voor andere gebieden in Nederland en Europa’. Met dit voorbeeldproject helpt MRA-Elektrisch andere logistieke bedrijven de overstap naar elektrische vracht- en bestelwagens te maken. Sneller, beter én op grote schaal.”

Publiek-private samenwerking

De realisatie van het laadstation kwam tot stand dankzij een bijzondere samenwerking tussen MRA-Elektrisch en de Vervoerregio, provincie Noord-Holland, gemeente Ouder-Amstel, het ministerie van IenW en ondernemer Deudekom. Total Nederland realiseerde zowel de acht laadpunten, snellader als de opslag.

Het laadstation is onderdeel van de Proeftuin Slimme Laadpleinen van de Nationale Agenda Laad­infrastructuur (NAL), mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het wordt ondersteund door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) en het kennis- en innovatiecentrum van netbeheerders ElaadNL.

Cookie-instellingen