Door elektrische auto’s op publieke laadpalen sneller op te laden buiten de spitsuren en langzamer tijdens de spits, wordt het bestaande stroomnet beter benut. Zo kunnen meer elektrische auto’s opgeladen worden zonder dat overbelasting van het stroomnet ontstaat of uitbreiding van het stroomnet nodig is. Uit het onderzoek blijkt dat er nog wat technische uitdagingen zijn maar ook dat de potentie in het ontlasten van het stroomnet en de acceptatie onder automobilisten groot is.
De nu afgeronde slim laden proef is uitgevoerd binnen de concessie van laadpalen die de provincies Gelderland en Overijssel hebben georganiseerd. De trekkers van deze proef zijn Charge Point Operator (CPO) Allego, netbeheerders Enexis en Alliander en kennisinstituut ElaadNL. In de proef werd aan publieke laadpalen een lagere laadsnelheid toegestaan in de periode tussen 17:00 uur en 21:00 uur. Dat zijn de uren waar het stroomverbruik doorgaans het hoogste is in woonwijken. Door met lager vermogen te laden, ontzien de laadpalen dus de druk op het stroomnet. Ze mijden als het ware de spits op het net. Buiten die piekuren leverden gedurende de proef de laadpalen juist meer vermogen en konden elektrische auto’s die daarvoor geschikt waren dus juist sneller opladen. Ten slotte was er de mogelijkheid voor automobilisten om het aangepaste laadprofiel te ‘overrulen’ waardoor ze weer met de standaard laadsnelheid konden laden.
Lees verder op Elaad.nl