Drie keer meer openbare laadpunten mogelijk zonder extra netbelasting

13-02-2023 972 keer bekeken

Amsterdam wil in 2030 alleen nog maar uitstootvrij verkeer in de stad. Het is daarom heel positief dat er steeds meer elektrische auto’s in de stad bijkomen en van groot belang dat er genoeg laadcapaciteit is.

Na een proef met ‘flexibel laden’ kan de stad wel drie tot vier keer meer nieuwe laadpunten plaatsen zonder daarvoor het elektriciteitsnet extra uit te hoeven breiden.

10 wijken en 126 laadpunten deden mee aan de proef waarbij de beschikbare stroom in een buurt werd verdeeld over het aantal op te laden auto’s.

De proef

Auto’s kregen extra stroom als er meer energie beschikbaar was op het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld ’s nachts of door lokale energieopwekking via zonnepanelen. Was er weinig stroom beschikbaar en waren veel auto’s tegelijk aan het opladen? Dan ging de oplaadsnelheid tijdelijk omlaag.

Niks gemerkt

Omdat elektrische auto’s meestal veel langer ingeplugd staan dan dat ze opladen, merkten de gebruikers in de praktijk niks van de proef en was hun auto volledig opgeladen binnen de parkeertijd. Alleen bij de auto’s die kort parkeren zagen de onderzoekers een gering effect: 13% van de laadsessies leverde tot 4,8% minder energie op.

Wethouder van der Horst van Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit is blij met de goede resultaten: “Door op een slimme manier stroom te verdelen kunnen we nu meer auto’s tegelijk opladen en hoeven we minder vaak extra elektriciteitskabels te leggen.

Proef in praktijk

Amsterdam werkt aan het toepassen van het zogeheten Flexpower-concept op alle huidige en toekomstige publieke laadpunten in de stad. Door deze manier van slim laden ontstaat tot ruim drie keer meer ruimte voor nieuwe laadpunten zonder dat de piekbelasting op het elektriciteitsnetwerk hoger wordt. Op deze manier draagt Flexpower bij aan het verminderen van de druk op het elektriciteitsnetwerk. Dat komt omdat netbeheerders niet langer het maximale vermogen voor elk laadpunt hoeven te reserveren.

Uitbreiding openbare laadnetwerk

Amsterdam heeft 3.000 openbare laadpalen (dat zijn 6.000 laadpunten) en breidt het openbare laadnetwerk de komende jaren verder uit. Een laadpaal wordt pas bijgeplaatst als blijkt dat dit nodig is. Daarvoor kijken we naar eerder gemaakte prognoses en hoe vaak de bestaande laadpalen in een buurt gebruikt worden. Zijn ze veel in gebruik, dan komt er een nieuwe laadpaal bij.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.