Hieronder staat de stand van zaken voor provincie Overijssel. Deze data worden maandelijks vernieuwd. Het aantal publieke, semi-publieke en snellaadpunten wordt gemonitord op basis van een data-koppeling, het aantal thuislaadpunten wordt niet geregistreerd en is daarom gebaseerd op een onderbouwde schatting.
Door nieuwe inzichten zijn er in de loop der jaren een aantal dataverbeteringen aangebracht die hebben geleid tot een verandering in de gepresenteerde aantallen laadpunten.
- September 2019: verbetering in de monitoring van het aantal snellaadpunten
- September 2020: verbetering in de monitoring van het aantal semi-publieke laadpunten
- Maart t/m juni 2023: dubbelingen in de laadpunten van bepaalde CPO’s, waardoor er in deze periode een oververtegenwoordiging van met name het aantal snellaadpunten was.
- Oktober 2023: snellaadpunten omvatten enkel nog laadpunten van 50 kW en meer. Alle voorheen als snel geklassificeerde laadpunten tussen de 22-49 kW vallen nu onder de (semi-)publieke laadpunten.
Zie Definities en methode voor een uitgebreide toelichting bij de manier waarop de gegevens verzameld worden, de verbeteringen in de monitoring en voor de gebruikte methode in de analyse van de gepresenteerde indicatoren. De data die getoond wordt in de grafieken is te downloaden via Monitoring per gemeente.
Aantal stekkerauto’s per laadpunt
De ontwikkeling van het aantal voertuigen per laadpunt geeft een indicatie van de ontwikkeling van de ‘laaddruk’. Onderstaand figuur toont het aantal stekkerauto’s (volledig elektrisch + plug-in hybride) per laadpunt in 3 verschillende ratio’s. Het aantal stekkerauto’s per provincie is gebaseerd op een onderbouwde schatting en geen hard getal.
Snellaadpunten per vermogen
Elk laadpunt met meer dan 50 kW is een snellaadpunt. Er bestaan grote verschillen tussen snelladen met 50 kW en meer dan 250 kW. Onderstaande figuur geeft een inzicht in de aantallen snelladers per vermogenscategorie.