Welke partijen betrek ik om effectief laadinfrabeleid voor bedrijventerreinen te ontwikkelen?

De logistieke sector telt meer dan 1 miljoen bestel- en vrachtvoertuigen. Hoe zullen die straks gaan laden? Een goed startpunt voor beleidsmakers om deze vraag te beantwoorden, is de ‘Handreiking uitrol van laadinfrastructuur op bedrijventerreinen’. Om vervolgens te weten met welke laadvraag je in jouw gemeente te maken krijgt hebben we de Storymap Laadprognoses ontwikkeld. De kaarten geven per bedrijventerrein inzicht in het geschatte aantal voertuigen, de mate van elektrificatie en vermogen dat wordt verwacht tot 2050.

Hoe kun je deze laadprognoses nu het beste interpreteren? En vervolgens vertalen naar concreet beleid? De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) legt het je uit in een reeks factsheets.

Factsheets 1 tot en met 5 gaan vooral over de prognoses, factsheets 6 en 7 over de vertaalslag naar laadinfrastructuurbeleid. Hieronder worden de stappen kort toegelicht, met links naar de factsheets.

 

Factsheet 7 beschrijft welke partijen binnen en buiten de gemeente je alvast kan betrekken als opmaat naar de ontwikkeling van het laadpalenbeleid.

De laadprognoses in de Storymap vormen de basis voor effectief laadinfrastructuurbeleid. Een cruciaal aandachtspunt om hiermee te beginnen, is het aanhaken van de belangrijkste stakeholders. Binnen de gemeente zijn dat bijvoorbeeld bedrijfscontactfunctionarissen, logistiek makelaars en RES-regisseurs. Buiten de gemeente zijn koperloperbedrijven, netbeheerders en parkmanagers logische partners om werkafspraken mee te maken.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.