In de Kennis- en actieagenda staan de belangrijkste acties die nodig zijn om passende laadinfrastructuur voor de logistiek te realiseren. Also available in English.
De Roadmap Logistieke Laadinfrastructuur brengt prognoses samen over de elektrificatie van lichte voertuigen, zware voertuigen en binnenvaart en de laadbehoefte die daarbij hoort; En maakt inzichtelijk welke stappen per segment nodig zijn om voldoende laadinfrastructuur te realiseren. Lees hier de samenvatting.
Beleid
De ‘Handreiking laden van elektrische voertuigen in de logistieke sector’ helpt bij het opstellen van beleid voor logistieke laadinfrastructuur. Lees hier de samenvatting.
Bedrijventerreinen
Veel logistieke bedrijven die overstappen naar elektrische bestelauto’s en trucks zullen naar verwachting gaan laden op bedrijventerreinen. Het aanleggen van laadinfrastructuur op bedrijventerreinen is daarom een essentieel onderdeel in de transitie naar elektrisch vervoer. Hoe pak je dit aan?
Allereerst hebben we in de ‘Storymap Laadprognoses op bedrijventerreinen’ in kaart gebracht wat de verwachte laadbehoefte is per bedrijventerrein in Nederland.
Daarnaast is er de ‘Handreiking uitrol van laadinfrastructuur op bedrijventerreinen’ die stap voor stap meeneemt in hoe je beleid voor de bijbehorende laadinfrastructuur ontwikkeld.
Hoe kun je deze laadprognoses nu het beste interpreteren? En vervolgens vertalen naar concreet beleid? De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) legt het je uit in een reeks factsheets.
Aanleggen laadinfrastructuur voor zwaardere voertuigen
De ‘Handreiking depot laden’ geeft inzicht bij het aanleggen van zwaardere laadinfrastructuur op het eigen depot. Also available in English.
In de basisset DC laden staan alle eisen die belangrijk zijn bij het aanleggen van DC-laadinfrastructuur.
Verkenning naar minimale eisen laadinfrastructuur voor elektrische logistiek
De logistieke sector moet tot 2030 rekening houden met € 625 miljoen investeringskosten om laadinfrastructuur te realiseren op eigen terrein. Deze kosten zijn berekend op basis van de verwachte laadbehoefte van twaalf veelvoorkomende vlootsamenstellingen.
De investering betreft eenmalige kosten (CAPEX) voor met name de aanschaf van laadinfrastructuur en de civiele werken en plaatsing. Lees het rapport ‘Kosten laadinfrastructuur logistiek laden op privaat terrein’
Energiebeheer
Het onderzoeksrapport ‘Laden voor logistiek bij beperkte netcapaciteit’ toont de mogelijkheden voor bedrijven om bij een beperkte netaansluiting toch elektrische voertuigen te laden. Van slim laden tot batterijsystemen.
Lees ook het achtergrondrapport.
Gedeeld laden
Privaat logistiek laden bij elkaar op privaat terrein
Reserveringssystemen
Om laden voorspelbaar te maken en geen kostbare tijd te verliezen, is er binnen de logistieke sector behoefte aan laadlocaties die van tevoren te reserveren zijn. Welke wensen er zijn voor een dergelijk reserveringssysteem is in de Marktverkenning reserveringssystemen logistiek laden in kaart gebracht.
Bouw
Procesplaat elektrisch laden op de bouwlocatie gaat over het realiseren van een netaansluiting op de bouwplaats. Het schetst zowel huidige als toekomstig proces.
Met de Tool Vermogensvraag Bouwproject kun je het nodige vermogen voor de meest voorkomende binnenstedelijke bouwprojecten eenvoudig in kaart brengen. Denk hierbij aan: rioolrenovatie, herinrichting straten, nieuw asfalt, sloopwerk en funderingswerkzaamheden.
Binnenvaart
20Q4 Elaad Outlook Binnenvaart