Als G4 gemeenten kregen wij vragen van eigenaren en ontwikkelaars van parkeervoorzieningen rond woningen en kantoren. Daar verwachten wij en de markt dat meer EV’s langer parkeren en daarom een grotere laadvraag.
De G4 wil deze eigenaren, bouwers en ontwikkelaars graag verder helpen. Ook de toekomstige vraag in bezoekersgarages heeft Over Morgen doorgerekend, en we nodigen de eigenaren uit om dit rapport te gebruiken om verstandige keuzes te maken voor de toekomst.
Vanwege de voordelen van “langzaam laden”: bij lange parkeerduur ’s nachts (bewoners) of overdag (kantoren) is 3,7kw vaak meer dan voldoende en hoeft er niet, of later een vergroting van de netaansluiting te worden aangevraagd. In de richtlijn wordt dan ook gewerkt met een formule die uitgaat van lagere vermogens dan 3.7 kW.
Bij sheet 13 ging het aan de hand van een eenvoudig rekenvoorbeeld vooral om "awareness tav optimalisatie van de elektriciteitsvraag" bij het opschalen van de huidige situatie met een paar Elektrisch Voertuig EV laadplekken naar een toekomst met honderden EV laadplekken per parkeergarage.
Voor laadpunten gelden strenge protocollen voor cybersecurity zodat uw gegevens beschermd worden. Deze horen toegepast te worden voor laadpunten. Hier vindt u 8 tips voor digitale veiligheid bij (Slim laden).
Lees de 8 tips
Oranje betekent voorlopig geen transportcapaciteit beschikbaar in afwachting van uitkomst van het congestiemanagement-onderzoek. Dit geldt alleen voor aansluitingen groter dan 3x80A. Vaak kan binnen de bestaande netaansluiting al worden begonnen met het installeren van de eerste laadpunten. Zeker bij de functies Wonen en Kantoor. Met name in de nacht is er over het algemeen capaciteit over op de netaansluiting van een pand.
Slim laden zorgt ervoor dat het laden rond de pieken (bijvoorbeeld rond de tijd dat mensen gaan koken of het kantoorpand wordt “opgestart”) wordt teruggeschroefd en dat na de piek de laadsnelheid weer omhoog gaat. Ontwikkelaars en bouwers bereiden het pand 100% EV-proof voor door te zorgen voor loze leidingen (eventueel voorzien van basis bekabeling) van de centrale meterkast naar elke parkeerplaats en een technische ruimte van voldoende afmeting (i.v.m. toekomstige uitbreidingen van de meterkast). De bewoners of gebruikers maken later pas de echte kosten door laadpunten naar behoefte op te hangen, extra groepen in de meterkast te installeren en eventueel op termijn de netbeheerder te vragen om een hogere aansluiting.
Dit advies bevat geen doelstelling maar is een handvat voor het realiseren van voldoende laadinfrastructuur en kan daardoor boven de CLIP doelstellingen liggen.
Dit advies is geschreven vanuit een stedelijke context, maar ook in minder stedelijk gebied is de verwachting dat er op de lange termijn 100% uitstootvrij en vooral elektrisch wordt gereden. Daarom is het in ieder geval verstandig om ruimte te reserveren in de installatieruimte en de parkeerplaatsen voor te bereiden. De (toekomstig) gebruikers kunnen later besluiten wel of geen laadpunten te installeren. Zij hoeven dan echter niet te slopen/breken in een net opgeleverd pand (kabeldoorvoeren, goten, uitbreiding installatieruimte etc). De initiële adoptie kan wel een iets lager tempo hebben in minder stedelijk gebied.
Dit slim laden gebeurt al op grote schaal door diverse Charge point operators CPO’s. Voor voorbeelden, zie https://nklnederland.nl/slimme-laadpleinen/
Technische oplossing is dat je een relais-schakeling kunt inbouwen tussen de EV-laadpaal en de bewoner-meterkast, die door een noodknop bij de beheerder bijv. bij brand uitgeschakeld kan worden.
Analoog zien we dat zo'n relaisschakeling ook vaak als proven technology wordt toegepast bij de diverse galerij-verlichtingsgroepen die door een 12V schemerschakelaar geschakeld worden. Dus ja, dit is technisch mogelijk.
Dan val je terug op Bouwbesluit eisen, maar dat zijn wel minimum eisen. Dit advies kan echter ook gebruikt worden voor parkeerterreinen. Daarbij is het van belang dat de netaansluiting en het parkeerterrein op private grond liggen.
Bij mijn weten staat in NEN1010 geen eis dat een laagspanning verdeelkast persé in een separaat brandcompartiment t.o.v. de parkeergarage opgesteld moet worden. Vanuit business continuity kun je dat natuurlijk wél overwegen om in je Programma van Eisen op te nemen. Voor meer informatie over NEN normen bezoek:
https://www.nen.nl/elektrotechniek/installatievoorschriften/nen-1010-laagspanningsinstallaties
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.