Samenwerkingsregio Noord onderscheidt drie typen laadinfrastructuur zoals Private en semipublieke laadinfrastructuur, Publieke laadinfrastructuur, Snelladers. Op elk van deze typen concretiseert Noord-Nederland haar ondersteuningsactiviteiten om tot een voldoende dekkend laadnetwerk te komen.
Private en semipublieke laadinfrastructuur
In Noord-Nederland staat ‘de ladder van laden’ bij de uitrol van laadnetwerk centraal. Dat wil zeggen dat laadinfrastructuur op eigen terrein (private laadinfrastructuur) de voorkeur geniet, gevolgd door laadinfrastructuur in de semipublieke ruimte. Publieke laadpunten zijn aanvullend op het semipublieke en private laadnetwerk.
Het laadnetwerk binnen de Noord-Nederland ontwikkelt zich vooral met privaat en semipubliek toegankelijke laadpunten. Private laadpunten kennen vaak één of slechts enkele gebruikers, omdat ze zich op eigen (afgesloten) terrein bevinden. De beschikbare laadcapaciteit wordt hierdoor niet optimaal benut. Binnen de Noord-Nederland wordt verwacht dat zowel het private als het semipublieke laadnetwerk dominant zal blijven c.q. worden. Dit wordt mede ingegeven door de voorspelling van de ElaadNL Outlook dat de groeiende groep bestelvoertuigen veelal semipubliek zal laden.
Publieke laadinfrastructuur
Het publieke laadnetwerk voor personenauto’s bestaat uit laadpalen met een maximaal vermogen van 22 kW. Het merendeel betreft een vermogen van 3,7 kW of 11 kW. Conform de ‘ladder van laden” is het publieke laadnetwerk aanvullend op het private en semipublieke laadnetwerk. De vraag naar publieke laadpunten doet zich vooral voor in stedelijke gemeenten zoals Assen, Drachten, Emmen, Hoogeveen, Groningen en Leeuwarden.
Momenteel bestaan er binnen de Noord-Nederland drie verschillende publieke tenders:
- 1 Groningen-Drenthe,
- 2 Fryslân
- 3 Súdwest-Fryslân.
De doelstelling van de tenders van de drie provincies sluiten aan bij het doel van de samenwerking in de Noord-Nederland: gemeenten ondersteunen bij het realiseren van een publiek laadnetwerk tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten, met hoge kwaliteit en gebruiksgemak voor de ev-rijder. Zo vormt het laadnetwerk in de provincie geen belemmering voor de groei van elektrisch vervoer.
Snelladers
Snellaadpunten zijn publieke of semipublieke laadpunten met een vermogen van meer dan 43 kW. Snelladers worden gezien als aanvulling op het regulier netwerk van publieke en (semi) private laadpunten, voor bezoekers, forensen en toeristen. De markt van snelladen is de laatste jaren in ontwikkeling. In het begin (2011) was snelladen met een vermogen van 50 kW voor personenauto’s de standaard, momenteel worden dat steeds snellere laders van 150-175 kW. Voor vrachtvervoer en bussen betreft het veelal vermogens van 350-450 kW of meer.
Begin 2021 zijn er 159 snellaadpunten operationeel in de regio Noord. Deze snellaadpunten zijn met name geplaatst langs de snelwegen, en in beperktere mate bij openbaar toegankelijke parkeerterreinen. In de toekomst wil de Samenwerkingsregio Noord onderzoeken waar de snellaadpunten kunnen plaats vinden buiten het rijkswegennet in het Noorden.