Omwonenden en bedrijven van de Alexander Battalaan kunnen sinds deze zomer gebruik maken van 10 laadpunten en een nieuw deelautosysteem in hun buurt.
De laadpalen worden voorzien van zonne-energie die wordt opgewekt met de al aanwezige 80 zonnepanelen van Ondernemershuis Alex 51. De elektrische deelauto’s zijn van We Drive Solar die zich samen met Ondernemershuis Alex 51 en de gemeente Maastricht/Zuid-Limburg Bereikbaar heeft ingezet voor de realisatie van dit nieuwe innovatieve laadplein. De gemeente gaat ook gebruik maken van het deelautosysteem.
Slimme techniek
De laadpunten zijn allemaal voorzien van de Vehicle To Grid (V2G) techniek, waarmee ze elektrische auto’s die deze techniek ondersteunen, niet alleen voorzien van stroom (zoals een traditionele laadpaal), maar deze stroom ook weer kunnen onttrekken aan de auto’s. Dit laatste geeft een nieuwe dimensie aan de elektrische auto’s die op deze manier gebruikt kunnen worden als tijdelijke opslag van zonne-energie. Het bedrijf Goodmoovs beheert de abonnementen. Een van de eerste abonneehouders daarover: ‘Voor de prijs van de maandelijkse verzekering van een elektrische auto rij ik nu volledig elektrisch. Ik heb alleen de lusten en niet de lasten van een mooie elektrische auto rijden’.
MissionZeroMaastricht
Het laadplein is een uitvloeisel van de ambities die Maastricht heeft in het kader van het Klimaatakkoord. Onder de titel #missionzeromaastricht werkt Maastricht samen met ondernemers, publieke bewoners, publieke- en belangenorganisaties aan verduurzaming van de stad in alle takken van de samenleving: woningen, industrie en bedrijfsleven, energievoorziening, mobiliteit.
Elektrisch vervoer groeit in Nederland harder dan verwacht en wordt vanaf 2030 de norm. Momenteel rijden in Maastricht 275 elektrische auto’s, de prognose voor 2030 is 10.000 elektrische voertuigen. Daarvoor zijn 13.000 laadpunten nodig, in totaal (openbaar en privé) zijn het er nu 700, waarbij Maastricht ook in dit geval koploper is in Limburg.
Proeftuin Slimme Laadpleinen
Het slimme laadplein in Maastricht is onderdeel van de Proeftuin Slimme Laadpleinen van de Nationale Agenda Laad-infrastructuur (NAL). De proeftuin wordt medegefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ondersteund door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), het kennis- en innovatiecentrum van netbeheerders ElaadNL en projectbureau OverMorgen.