Onderzoeken en rapporten
Fysieke veiligheid
Jaarrapportage NIPV 2023 over incidenten met AAV’s: Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) onderzocht het aantal incidenten in 2023 met alternatief aangedreven voertuigen (AAV’s). Het rapport geeft een kwantitatief beeld van de incidenten en de kenmerken.
Quickscan naar de risico’s van zwerfstromen bij laadinfrastructuur in parkeergarages
De Hogeschool van Amsterdam onderzocht voor de werkgroep de risico’s op zwerfstromen bij de installatie van laadinfrastructuur in parkeergarages. Zwerfstromen kunnen ontstaan wanneer niet alle stroom via de aarding wordt afgevoerd maar weglekt naar onder meer de constructie van een gebouw. Dit kan vervolgens de constructie van een gebouw aantasten. In het rapport wordt uitgelegd onder welke omstandigheden dit op kan treden op het installeren van laadinfrastructuur en welke maatregelen genomen kunnen worden om schade te voorkomen.
Brandveiligheid van batterijwisselstations en beoordelingsrichtlijn voor gemeenten
Hoe zit het met de (brand)veiligheid van batterijwisselstations? Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) heeft in opdracht van de NAL werkgroep veiligheid onderzoek gedaan. In het rapport beschrijft het NIPV de bestaande kaders, richtlijnen en risico’s. In hoofdstuk 4 staat het beoordelingskader voor gemeenten.
Ontwerprichtlijnen brandveiligheid voor stallingen zero-emissiebussen: Welke richtlijnen zijn mogelijk voor busstallingen, zodat batterij- en waterstofbussen daar brandveilig kunnen staan en van energie worden voorzien? Eind 2022 deed het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) in opdracht van CROW-KpVV onderzoek en bracht mogelijke maatregelen in kaart zoals sprinklerinstallaties, detectie, ventilatie en compartimentering.
Brandveiligheid Lichte Elektrische Voertuigen: Arcadis heeft begin 2023 de risico’s voor de brandveiligheid van Lichte Elektrische Voertuigen (LEV’s) onderzocht. Dit is een hele diverse en snelgroeiende categorie elektrische voertuigen. Van elektrische fietsen en scooters tot bakfietsen, cargobikes en mini-auto’s. Het rapport van Arcadis biedt een eerste overzicht van de risico’s, regelgeving en maatregelen voor de brandveiligheid van LEV’s.
Veiligheid Batterijwisselstations (rapport in Engels): Een alternatief voor het laden van een voertuig met een oplaadpunt is het wisselen van de batterij. In Nederland is recent een aantal batterijwisselstations geopend. DNV onderzocht begin 2023 voor de NAL werkgroep veiligheid de werking, risico’s en de huidige regelgeving voor deze stations. DNV heeft geen grote veiligheidsrisico’s gevonden bij de batterijwisselstations. De huidige regelgeving is echter niet op alle punten toereikend. DNV doet een aantal aanbevelingen.
Veiligheid en elektrische personenauto’s door CE Delft : Een overzichtsrapport uit 2020 door CE Delft waarin alle veiligheidsaspecten van elektrische personenauto’s staan beschreven op basis van de laatste inzichten uit de literatuur en de praktijk. Van dit rapport is ook een versie in het Engels.
Veiligheid elektrisch rijden en laden in logistiek en bouw: DNV heeft begin 2022 voor de NAL de risico’s onderzocht bij verschillende veiligheidsaspecten van batterij-elektrische voertuigen en mobiele machines (en bijbehorende laadinfrastructuur) in de logistiek en in de bouw. Daarnaast is onderzocht wat de huidige regelgeving en normering is en of dit afdoende is. DNV heeft gebruik gemaakt van internationaal beschikbare literatuur en daarnaast interviews gehouden met sleutelfiguren uit de sectoren en experts. Van dit rapport is ook een versie in het Engels.
Inventarisatie veiligheidsaspecten zero-emissiebussen: CROW heeft aan CE Delft gevraagd om de beschikbare kennis over veiligheidsaspecten van zero-emissie bussen te inventariseren en daarvan een overzicht op te stellen. De conclusie in het rapport van januari 2022 is dat er geen aanwijzingen zijn dat de veiligheidsrisico’s bij zero-emissiebussen groter zijn dan bij fossiel-aangedreven bussen, maar wel dat de risico’s anders zijn.
Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen door NIPV: het kennisinstituut voor de brandweer NIPV zet in dit rapport uit 2021 alle risico’s van elektrisch aangedreven voertuigen in parkeergarages op een rij en doet voorstellen voor maatregelen om de risico’s te beperken.
De brand in de Singelgarage te Alkmaar door NIPV en Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord: Onderzoek uit 2020 naar de brand in een parkeergarage in Alkmaar en het brandweeroptreden hierbij. Bij deze brand was een elektrisch voertuig betrokken, maar het voertuig was niet de oorzaak van de brand.
De inzet van dompelcontainer en alternatieven bij incidenten met elektrische personenauto’s door NIPV: (geactualiseerd op 16 februari 2023). Dompelcontainers kunnen door bergers effectief worden ingezet om de gevolgen van een batterijbrand te beperken, maar zijn niet in elke situatie even goed toepasbaar. De werkgroep Veiligheid elektrisch vervoer van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur heeft het NIPV daarom gevraagd onderzoek te doen naar de dompelcontainer en naar mogelijke alternatieven.
Database met incidenten met alternatief aangedreven voertuigen: sinds eind 2020 registreert het NIPV samen met Brandweer Nederland incidenten met alternatief aangedreven voertuigen waarbij de brandweer betrokken is.
Cybersecurity
Rapport Inventarisatie cybersecurity laadinfrastructuur een inventarisatie naar de stand van zaken van de cybersecurity van de bestaande laadinfrastructuur in Nederland, door middel van een online survey en verdiepende interviews onder Charge Point Operators (CPO’s), laadpaalleveranciers en publieke opdrachtgevers.
Rapport Impact van cybersecurity risicos op de nationale laadinfrastructuur: in dit onderzoek is de cybersecurity van de laadinfrastructuur onderzocht. Wij hebben vier scenario’s geïdentificeerd waarin een typische cyberaanval tot substantiële verstoring leidt. Elk scenario heeft een eigen verloop en impact op de maatschappij. English: Impact of cybersecurity risks on the Dutch national charge point infrastructure.
8 tips voor digitale veiligheid van oplaadpunten bij een VvE. Oplaadpunten zijn vaak verbonden met internet om de uitwisseling van informatie mogelijk te maken. Hierdoor kan slim laden (smart charging) worden toegepast en kunnen laadtransacties financieel worden afgerekend. Dit maakt oplaadpunten echter ook kwetsbaar voor cyberaanvallen. Bij de aanschaf, de installatie en het gebruik van de oplaadpunten verdient de digitale veiligheid (cybersecurity) daarom aandacht.
Wet- en regelgeving rondom cybersecurity.
Handleidingen en infographics
Fysieke veiligheid
Veilige installatie en beheer laadinfrastructuur voor bedrijven: De NAL geeft uitleg hoe bedrijven veilig laadinfra kunnen laten installeren en beheren.
Veilig thuisladen door de NAL: de NAL werkgroep veiligheid legt in twee infographics uit hoe de auto veilig thuis kan worden opgeladen.
Stappenplan laadoplossingen bij VvE’s door de NAL en MRA-E: de NAL en MRA-E hebben samen een stappenplan ontwikkeld om VvE’s te helpen bij de keuzes en afwegingen bij het aanleggen van oplaadpunten.
Infographic veilig parkeren en laden van elektrische voertuigen door NIPV: NIPV beschrijft in elke fase van de plaatsing van de laadinfrastructuur hoe elektrische voertuigen veilig kunnen parkeren en laden in parkeergarages. Hierbij is onderscheid gemaakt in tips voor Verenigingen van Eigenaren (VvE's) en exploitanten van parkeergarages.
Factsheet elektrische auto's veilig opladen in parkeergarages door DOET: DOET geeft in deze factsheet uit 2020 een overzicht van alle feiten en kennis over het laden van elektrische voertuigen in parkeergarages.
Cybersecurity
Handleidingen cyber security door ElaadNL en ECNS: ElaadNL heeft samen met het Europese Netwerk voor Cyber Security (ECNS) een aantal documenten opgesteld die helpen bij het borgen van de cyber security.
Veel gestelde vragen
Onder vraag en antwoord staan antwoorden op de veel gestelde vragen over de veiligheid en elektrische voertuigen.
Download: het overzicht met de veel gestelde vragen (pdf).